Perjantaina akalla oli lomapäivä töistä, joten aamupäivällä jo pakkauduttiin autoon ja keula kohti Helsinkiä. Äiti lähti mukaan seuraksi ja kenneltytöksi. Koirien pesut jätin väliin, kun kuukausi sitten on Jyväskylään pesty ja sen jälkeen on kuljettu vain pakkaskelissä ja puhtaassa lumessa. Matka sujui rattoisasti kahdella stopilla ja uusi 4-tie Vaajakoskelta eteenpäin oli loistava! Aurinko paistoi ja pakkanen oli kipakka, mutta lauhtui aste asteelta Helsinkiä lähestyttäessä.

Majoituttiin erkkarireissulta tuttuun Rantasipi Airporttiin ja heti aulassa törmättiin tuttuihin Tanskan koiratanssimaajoukkueessa. Huoneessa saatiin viesti Jaanalta ja Pasilta, jotka majailivat samassa hotellissa. Ja osuivat seinänaapureiksi :) Ja vastapäätä oli sitten koirakavereita Kajjaanista. Pieni tämä maailma.

Pääkaupunkiseutu oli lumen vallassa, joten Hirmulle varsinkin ulkoilut oli hankalia. Ei tahtonut kakara millään löytää kakkapaikkaa. Auratulle alueelle ei voinut tehdä ja hankeen jos kahlas, niin meinas hukkua... Onneksi hätä pisi asioihin vauhtia ja koko päivän panttaaminen helpotti illalla.

Lauantaina kello soi 5.50 ja klo 7.15 oltiin jo matkalla Messariin. Kaksi pitkää ulkoilua vaati Hirmun aamukakka, mutta onneksi se tuli kuitenkin hotellin lähimetsään. Ensimmäinen voitto siis :-) Kiepattiin etelän kautta Messariin ja päästiin sujuvasti sisään ja saatiin hyvät paikat häkkialueelta kehän reunalta. Ohjelmassa oli Helsinki Winner 2010 -näyttely. Pienet treenit ennen tuomarin saapumista Syytin, Hirmun ja Retkun kanssa. Ja vähän puunausta ja puleerausta.

Tuomari oli Joyce O'Connor Irlannista. Bortsuja oli ilmoitettu 42 ja aamun avasivat junnupojat (4 kpl) eli meidän osalta kehässä olivat veljekset Nappi ja Syyti. Maarit oli treenannut Napin seisomista hienosti ja nyt poika ei enää seissyt takajalat mahan alla. Napille punainen nauha ja Syytille pinkki. Mukavasti meni Syytinkin esiintyminen, vaikka tuomari kyllä piti pussata perusteellisesti ja kopeloinnissa asento oli melkoista kiemurtelua ihanasta tuomaritätistä johtuen. Liikkeet kuitenkin hyvin ja Syytille sija ERI3. Nappi oli EH4.

1292272392_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Muttaburra Wollen Charmer "Syyti" 10 kk

1292272435_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Muttaburra Wooly Bully "Nappi" 10 kk

PU kehässä Syyti käteltiin pois heti alussa ja pääsin valmistelemaan Hirmun omalle vuorolle. Junnunarttuja oli 9 kpl ja Hirmulle hyvällä esiintymisellä EH ilman sijoitusta. Vähän itsevarmempi olisi neiti saanut olla, se arjen rentous esiintymisestä puuttui.

1292272613_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Muttaburra The Girl Is Mine "Hirmu" 12 kk
(c) Saara Kangasniemi

Retku oli taas omalla vuorollaan innokkaana menossa. Olihan akka touhunnut koko aamun muiden koirien kanssa. Bikiniturkki ei paljon kampaamista vaatinut. Retku liikui nätisti ja kun huomasin tuomarin olevan "korvatuomari", niin pistin ketjun korvien taakse ja nostin ropelit esiin :) Retkulle ERI ja kovatasoisessa viiden valionartun luokassa sija 4.

1292272751_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Pikkupaimenen Razzle Dazzle "Retku" 6v.

1292272917_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Valioluokan nartut
(c) Hanna Seppä

Arvostelut:

Hirmu:
Nice overall size & balance. Lovely coat & condition. Sweet feminine expression. When used, nice ear carriage. Moderate length of neck. Could have a little more forechest and depth of chest. Would like a little more hind angulation. Moved quite freely, but needs tighter elbows.
JUN EH

Retku:
Lovely temperament. In nice coat & condition. Nice balanced head. Lovely gentle expression. Good tepth of chest. Could be little fuller in rib. Well developed hind quaters. Nice free mover. Good be tighter in front.
VAL ERI4

Puolen päivän aikaan kehät oli ohi ja purettiin leiri. Ulkona oli alkanut lumituisku ja me suunnattiin keskustaan. Koirat kävi pienen ulkoilun ja sitten ne jäivät päivätorkuille autoon Elielin parkkihalliin. Käytiin äitin kanssa Tuomaan markkinoilla ja vähän Sokkarilla shoppailemassa. Sitten hotellille levähtämään. Illalla koirat kävi vielä vuoroin vieraissa. Tytöt meni Syytin luo leikkimään meidän ruokailun ajanksi ja Syyti tuli meidän huoneeseen hoitoon Jaanan ja Pasin iltapalan aikaan. Kympiltä päät tyynyyn ja unta palloon. Hirmun kakkakin löysi paikkansa, kun parkkipaikalla oli 10 cm uutta lunta eikä aura-autoja näkynyt. Optimaaliset olosuhteet siis juniorin tarpeiden teolle.

Sunnuntain aikataulu oli sama ja klo 8 me oltiin taas jo kehän reunalla valmiina päivän koitokseen. Päivän kisa oli Voittaja 2010 -näyttely. Meillä oli viimehetken tuomarimuutos ja Rainer Vuorisen sijaan bortsut arvosteli Paavo Mattila. Junnupoikia oli tänään peräti 8 kpl ja kehässä Musti, Syyti ja Nappi. Hyvin tarkasti koirat syynättiin ja liikutettiin paljon. Todella miellyttävä tuomari, käsitteli nätisti koiria ja antoi aikaa liikkeille. Napin vuoro oli saada pinkki nauha ja Musti ja Syyti saivat punaisen. Kilpailuluokassa oli 3 erin saanutta urosta ja lopuista EH:n saaneista Syyti sijoitettiin luokkansa neljänneksi. Esiintyminen meni Syytillä tänään ihan nappiin. Nappi kävi tiukan kisan kahden muun junnupojan kanssa ja kun sijat jaettiin, sai Maarit 1 paikan joukon kärjessä. Wow! Napille siis luokkavoitto ja JV-10 titteli :) Jatkossa Napin virallinen nimi on JV-10 Muttaburra Wooly Bully.

Akan kummipoika Rommi hoiti luokkavoiton avoimesta luokasta ja jännittävässä PU kehässä tuomari korjaili järjestystä ja Nappi oli pitkään keulilla... Loppujen lopuksi vain Rommi nostettiin Napin edelle eli Rommi PU1 CACIB ja V-10 ja Napille PU2 ja SERTi. Mahtava saavutus 10 kuukauden ikäiselle juniorille vuoden päänäyttelyssä. Onnea, onnea Maarit!

Junnutytöissä oli myös 8 koiraa kisaamassa ja tänään Hirmu oli paljon reippaampi ja ryhdikkäämpi. Vaaleanpunainen nauha irtosi kauniilla esiintymisellä neljän erinomaisen junnun joukossa sija 3.

Retkun kovatasoisessa valioluokassa ERInomainen ja sija 3. Ja sitten piti saada apuhändleri, kun PN kehässä olivat sekä Hirmu että Retku. Onneksi Retkun Jojo-emän omistaja suostui tehtävään ja hienosti esiintyi Retku Riikan kanssa. Ja ne korvatkin oli hyvin kannettu, kun akkaa piti pitää koko ajan tiukasti silmällä kehän toisella puolella :)) Hirmu putos 13 nartun kisasta alkukierroksilla, Retku jatkoi Riikan kanssa vähän pidempään, mutta ei sijoittunut.

Vielä esitettiin kasvattajaryhmä, johon Riikka vei Retkun Pikkupaimenen porukassa ja meidän ryhmässä oli kaikki neljä mukana ollutta Muttaburraa eli junnupojat Nappi, Syyti ja Musti sekä Hirmu. Neljästä ilmoitetusta ryhmästä esitettiin kolme ja meille 3. sija ja KP.

Hirmu:
Mittasuhteiltaan hyvä nuori narttu. Kaunisilmeinen pää. Hyvä kaula. Erittäin hyvä runko. Sopivasti kulmautuneet raajat. Hyvä ylälinja. Hyvä karvapeite ja liikkeet. Miellyttävä käytös.
JUN ERI3

Retku:
Kaunis, sopusuhtainen narttu, jolla kaunisilmeinen pää. Kyvä kaula. Aavistuksen suora edestä. Hyvä runko ja takaosa. Hyvä karva, ei aivan parhaimmillaan tänään. Liikkuu hyvin. Miellyttävä käytös.
VAL ERI3

Kennel Muttaburra (Hirmu & Musti 12 kk, Nappi & Syyti 10 kk)
Hyvä, tasalaatuinen ryhmä. Hyvärakenteisia koiria. Hyvin liikkuvia. Miellyttävät luonteet. Hyvälaatuiset karvapeitteet. Onnittelut kasvattajalle hyvästä ryhmästä.
KASV 3 KP

Kovasti kiitoksia team Hirmuliskot osallistumisesta! Meillä oli oikein mukavat näyttelypäivät ja nuorten koirien kanssa säästyttiin ilman kommelluksia. Hyviä kokemuksia tuli kaikille rutkasti. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuonna.

Klo 12 oli Viiniksen keula kohti pohjoista ja parhaimmillaan -24 asteen pakkasessa ajeltiin kirkkaassa kelissä kohti kotia. Ja tilavaan autoonhan mahtuu noin puoli puutarhaa Plantagenista. Piti vähän shoppailla joulukukkia kuormaan mukaan. Koiraosastossa oli hyvin hiljaista sakkia.